Ložiska obecně přenášejí pohyb a síly.
Přenášené síly mohou být ve směru radiálním nebo axiálním. Podle toho rozlišujeme ložiska radiální a axiální.
Některé typy ložisek mohou přenášet současně radiální i axiální síly, pouze však v omezené míře.
Axiální ložiska mohou přenášet velké axiální síly, avšak nesmějí být zatížena radiálně.
Ložiska se pak dále dělí podle typu valivých prvků a každý tento typ vykazuje samozřejmě jiné vlastnosti.
Axiální kuličková ložiska se skládají ze samostatných kroužků a klece s kuličkami, jsou tedy rozebíratelná. Hřídelový a tělesový kroužek i klec se montují samostatně. Nemohou přenášet radiální zatížení.
Vyrábějí se axiální kuličková ložiska jednosměrná přenášející axiální síly pouze v jednom směru nebo axiální kuličková ložiska obousměrná , která mohou přenášet axiální síly v obou směrech.
Jedná se o axiální ložiska obsahující válečky. Mohou být zatěžována pouze v axiálním směru, ale jsou vhodná pro těžká zatížení a mají vysokou axiální tuhost. Tato ložiska jsou jednosměrná.
Používají se klece z obráběné mosazi.
jedná se o axiální ložiska obsahující kuželíky. Umožňují vytvořit v axiálním směru mimořádně kompaktní uložení, která mohou přenášet vysoká axiální zatížení. Jsou tuhá a necitlivá k rázovým zatížením.
Vyrábějí se v jednosměrném i obousměrném provedení.
Jedná se o axiální ložiska obsahující soudečky. Protože oběžná dráha v tělesovém kroužku je kulovitá, jsou tato ložiska naklápěcí a mají schopnost kompenzovat chybu při montáži nebo průhyb hřídele.
Standardně se používají klece z obráběné mosazi. Vyrábějí se ale i ložiska s lisovanou ocelovou klecí.
jedná se o velmi tuhá ložiska, která jsou velmi nenáročná na prostor v axiálním směru a zároveň jsou velmi únosná.
Klece s jehlami lze použít i samostatně, potom nezaberou více prostoru než běžný axiální kroužek.